دلیل تفاوت تعداد رنگ ابریشم در نخ و نقشه های شرکت های مختلف ارسال دیدگاه

در تهیه و رنگرزی نخ و نقشه و بافت تابلو فرش دستباف از نخ های مرینوس و چند رنگ ابریشم استفاده می‌شود. ترکیب تعداد رنگ نخ و ابریشم بر عهده رنگرز بوده و رنگرز با هنر و مهارت خود این ترکیب را به گونه ای انتخاب می‌کند که علاوه بر همخوانی آنها، زیبایی تابلو فرش بعد از بافت حفظ شود. در این مطلب دلیل تفاوت تعداد رنگ ابریشم در نخ و نقشه ها را بررسی می‌کنیم.

نخ های رنگرزی شده برای بافت تابلو فرش
نخ های رنگرزی شده برای بافت تابلو فرش

اصول انتخاب تعداد رنگ ابریشم

اگر تا حدودی با هنر ارتباط داشته باشید یا بعضی وقت ها به زیبایی شناسی و پارامتر های زیبایی سنجی فکر کنید قطعا واقف هستید که یکی از ابزارهای خلق زیبایی و دادن بُعد سوم به تابلویی که در واقع دو بعدی می‌باشد استفاده از نتاقض رنگ ها یا همان کنتراست می‌باشد. رنگ سفید در کنار رنگ سیاه جلوه بیشتری دارد، رنگ شاد در کنار رنگ شاد دیگر چندان به چشم نمی‌آید بلکه در کنار رنگ مات جلوه بهتری دارد. رنگ مات پس زمینه هست که باعث تجلی، بروز و ظهور طرح اصلی می‌شود و به طرح بعد سوم می‌دهد.

در تهیه نخ و نقشه استفاده از ابریشم بافت یکی از ابزارهای بُعد دادن به تصویر می‌باشد اما اساس تابلو فرش به بافت با نخ مرینوس می‌باشد. در انتخاب تعداد رنگ ابریشم و قسمت هایی از تابلو فرش که با ابریشم بافته می‌شود باید نهایت دقت و ذوق هنری را به کار بست تا با ایجاد کنتراست، طرحی چشم نواز و متناسب تر خلق شود.

نخ های گلوله شده و آماده شده بافت تابلو فرش دستباف
نخ های گلوله شده و آماده بافت تابلو فرش دستباف

دلیل تفاوت تعداد رنگ ابریشم در شرکتهای مختلف نخ و نقشه

متاسفانه برخی از شرکت ها بدون توجه به اصول هنری تابلو فرش و صرفا برای جذب مشتری بیشتر تعداد رنگ ابریشم غیرمنطقی برای تابلو فرش انتخاب می‌کنند که باعث غیرطبیعی و کارتونی دیده شدن تابلو فرش بعد از بافت می‌شود. بماند که متاسفانه بدون اگاهی مشتری بعضی از شرکت ها از ابریشم مصنوعی استفاده می‌کنند که تشخیص آن برای افراد غیرمتخصص دشوار می‌باشد.

اما شرکت نخ و نقشه آرازفرش با رعایت اصل صداقت و حقوق مشتریان خود، در برخی طرح ها به اختیار خود مشتری در صورت درخواست، تعدادی هم رنگ ابریشم مصنوعی استفاده می‌کند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : مصرف قابل توجهی از ابریشم برای بافت تابلو فرش

خلاصه اینکه تعداد رنگ ابریشم بیشتر همیشه نشان از مرغوبیت نخ و نقشه نیست و باید اصول هنری و طراحی و رنگ شناسی در انتخاب دقیق رنگهای ابریشم رعایت شود.

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *