دار چله ابریشم بخریم یا دار چله پنبه ؟ | تفاوت تابلو فرش چله ابریشم و چله پنبه 2

برای بسیاری از خریداران نخ و نقشه تابلو فرش و بافندگان تابلو فرش این سوال پیش می آید که تابلو فرشمان را با چله پنبه ببافیم یا با چله ابریشم ؟ دار چله ابریشم بخریم یا دار چله پنبه ؟ تفاوت های تابلو فرش چله ابریشم و چله پنبه چیست ؟

در این مطلب میخواهیم به تفاوت های چله پنبه و چله ابریشم بپردازیم و پاسخ این سوالات را بدهیم.

تفاوت های چله پنبه و چله ابریشم

تفاوت چله ابریشم و چله پنبه
تفاوت چله ابریشم و چله پنبه

تفاوت ساختاری

تفاوت اصلی که چله پنبه و چله ابریشم دارند از اسم آنها نیز مشخص است. چله پنبه از پنبه و کرک بدست می آید. چله ابریشم از پیله های ابریشم طبیعی نخ ریسی شده و بصورت چله درمی‌آید.

تفاوت از لحاظ قیمت

چله پنبه خیلی ارزان تر از چله ابریشم میباشد. به گونه ای که میتوان گفت قیمت چله ابریشم بیشتر از 20 برابر چله پنبه است. مثلا اگه برای یک تابلوفرش 400 رج در 600 گره بخواهیم حساب کنیم، در یک دار استاندارد، تقریبا 300 گرم چله پنبه یا چله ابریشم برای چله کشی نیاز است. قیمت چله پنبه 30 هزار تومان و قیمت چله ابریشم 600 هزار تومان خواهد بود. (به قیمت 25 اردیبهشت سال 1400 ) که قیمت چله ابریشم حدودا 20 برابر چله پنبه خواهد بود.

دیگر تفاوت ها

تفاوت ظاهری که بتوان چله ابریشم و پنبه را تشخیص داد این است که چله ابریشم در مقابل نور درخشان و براق هست ولی چله پنبه مات بوده و درخشندگی ندارد.

تفاوت دیگری که میتوان گفت، چله ابریشم لیز و لغزنده هست ولی چله پنبه اینطور نیست.

یک تفاوتی هم که در عموم باب شده اینه که بافت تابلو فرش با چله ابریشم سخت تره و امکان پارگی چله ابریشم بیشتر هست. ولی میتوان گفت این باور اشتباه بوده و اتفاقا بافت با چله ابریشم به دلیل محکم تر بودن آن نسبت به چله پنبه راحت تره و امکان پارگی اون کمتره. فقط شاید یکم درخشنده بودن و براقیت چله ابریشم در ابتدای کار چشم بافنده رو اذیت کنه. اما به مرور زمان چشم بافنده به اون عادت میکنه.

برای تشخیص تابلو فرش چله ابریشم از چله پنبه میتوانید در چند سانت چله های بالا و پایین تابلو فرش این تفاوت ها را مد نظر قرار دهید.

چله پنبه - چله نخ
چله پنبه – چله نخ

انواع چله ابریشم و چله پنبه (نخ)

چله ابریشم و چله پنبه نمره های مختلفی دارند که نشانگر ضخامت آنهاست. چله ابریشم در نمره های 33 ، 36 ، 39 و 42 موجود میباشد. چله پنبه نیز در نمره های 9 ، 15 ، 18 و… موجود است. هر چه نمره چله بالاتر باشد ضخامت و قطر آن نیز بیشتر خواهد بود. برای رجشمار 45 تا 50 از چله ابریشم نمره 39 و چله پنبه 9 لا استفاده میشود. نخ های شرکت آرازفرش تبریز نیز مناسب رجشمار 45 تا 50 بوده و از این نمرات چله استفاده میشود. چله پنبه ارسالی در بسته های نخ و نقشه آرازفرش، 9 لا و از برند معتبر «خاور» میباشد.

چله ابریشم تولید شده در شهر کاشان از جمله برندهای شکوفه و ستاره از بهترین های ابریشم ایرانی هستند. شرکت آرازفرش نیز از چله ابریشم های همین 2 برند مطرح استفاده میکند.

مطلب پیشنهادی : خصوصیات چله و پود ارسالی توسط شرکت آرازفرش

چله ابریشم
چله ابریشم

تابلو فرش چله ابریشم بهتر است یا چله پنبه

چله تابلو فرش پس از بافته شدن و قاب گرفته شدن فرش، از نظر ظاهری مشخص نیست. اگر تابلو فرش قاب گرفته شود، چله های بالا و پایین نیز پشت قاب مانده و کلا چله های تابلو فرش دیده نخواهند شد. پس اینکه بگیم کیفیت تابلو فرش چله ابریشم بالاتر است یک عقیده اشتباه بوده و از نظر ظاهری، تابلو فرش چله ابریشم و چله پنبه هیچ تفاوتی ندارند. تنها تفاوت عمده ای که میتوان برای آنها ذکر کرد این است که عمر مفید چله ابریشم بیشتر از چله پنبه است و در برابر پوسیدگی حدود 10 برابر عمر بیشتری دارد. ولی نمیتوان این فاکتور را در انتخاب جنس چله دخیل کرد. چون درصد زیادی از خود تابلو فرش (نخ پود تابلوفرش) از جنس پنبه و نخ هست و چله ابریشم نمیتواند عمر آن را افزایش دهد.

پس میتوان نتیجه گرفت که جنس چله تابلو فرش هیچ تاثیری در کیفیت بعد بافت، رنگبندی تابلو فرش و درخشندگی آن ندارد.

چله پنبه
چله پنبه

نخ و نقشه را با چله ابریشم بخریم یا چله پنبه

اگر تابلو فرش را برای خانه خودتان یا هدیه دادن به کسی میبافید، بهتر است از چله پنبه استفاده کنید که هزینه تمام شده آن بسیار پایین تر باشد. اما اگر میخواهید پس از بافت تابلو فرش با نخ و نقشه ، آن را بفروشید و از این راه کسب درآمد کنید، حتما تابلو فرش را با چله ابریشم ببافید که هم فروش آن راحت تر و هم ارزش آن بالاتر باشد.

در بازار تابلو فرش طوری مرسوم شده که تابلو فرش چله ابریشم راحت تر خرید و فروش میشود و ارزش آن بیشتر است. این بالا بودن قیمت به همان میزان قیمت چله ابریشمی است که در ابتدای خرید نخ و نقشه هزینه می‌کنید.

دار چله ابریشم بخریم یا چله پنبه

دار چله کشی شده با چله پنبه
دار چله کشی شده با چله پنبه

برای تهیه دار نیز همین مسئله ای که بالاتر گفتیم صدق میکنه. یعنی اگر تابلوفرش رو برای فروش میبافید، چله ابریشم بهتره و اگر تابلو فرش رو برای خودتون میبافین، چله پنبه بهتر و ارزون تر هست.

ساختار دار چله پنبه و دار چله ابریشم یکسان بوده و هزینه چله کشی آن نیز برابر است. و تفاوت آن فقط در جنس چله ای است که شما انتخاب میکنید.

نتیجه گیری

اگر این مطلب را کامل خوانده باشید به تمامی سوالاتی که در ابتدا گفته شده است پاسخ داده شد. به صورت خلاصه، تابلو فرش چله پنبه و چله ابریشم هیچ تفاوتی از لحاظ کیفیت ندارند. اگر نخ و نقشه را برای فروش تابلو فرش میبافید، بهتر است از چله ابریشم استفاده کنید که بعد از بافت، تابلو فرش را هم به قیمت بالاتر و هم آسون تر بفروشید. ولی اگر میخواهید برای خانه خودتان تابلو فرش را ببافید، بهتر است از چله پنبه استفاده کنید که هزینه تمام شده هم براتون پایین تر باشه.

اگر سوالی در این مورد دارید میتوانید با کارشناسان آرازفرش تماس گرفته و از مشاوره رایگان با کارشناسان آرازفرش بهره ببرید.

Admin

2 دیدگاه

  1. سلام . مرسی از مطلب مفیدتون . یه سوال داشتم .من حدود ۵ سال پیش دار چله ابریشم خریدم. حدود ۲۰ رج ازش بافتم و دیگه مسائلی پیش اومد که وقت نکردم، دار قالیم ۵ ساله که پارچه روش کشیدم و دست نخورده باقیمونده .الان میگن چله اش پوسیده و ارزش بافتن نداره . میخواستم بدونم حقیقت داره ؟

    1. با سلام
      اگه دار چله ابریشم باشه و آفتاب نخورده باشه بهش نه احتمال پوسیده شدنش خیلی کمه. چله ابریشم دوامش زیاده
      با ناخن میتونین چله رو بگیرین و بکشین اگه به راحتی پاره نشد پوسیده نشده و میتونین ببافین.
      اگه تو 5 سال قرار بود پوسیده بشه پس تابلوفرش های بافته شده همشون خراب میشدن بعد 5 سال !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *